Глава 3

[Глава] 3

О ЗАЧАЛE РАЗБОЙНИЧЕСТВА ВО ВСЕЙ РОСИИ

Послeдова же царь Борис в нeких нравeх царю Ивану Васильевичю, еже бы наполнити на край предeл земли своея воинственым чином, дабы против сопостат крeпцы были Украиныя городы, паче же Польскиа и Сeверскиа. И егда кто от злодeйствующих осужден будет к смерти, и аще убeжит в тe грады Польскиа и Сeверскиа, то тамо да избудет смерти своея. И много времени сего бысть собраниа злодeем, от лeт царя Ивана Васильевича даже и до розстриги Григориа. Разумом же и жестостию царя Ивана Васильевича не смeюще двизатися таковии змиеве; царь же Феодор, яко ужем1 твердом, молитвою своею всeх связа. В правлении же при сем велицем государe блаженнем царe Феодорe Борис Годунов и инии мнози от вельможь не токмо род его, но и блюдомии ими, многих человeк в неволю к себe введше служити, инeх же ласканием и дарми в домы своя притягнувше; и не от простых токмо ради нарочита рукодeлиа или какова хитра художества, но и от честнeйших издавна многим имeнием и з селы и с вотчины, наипаче же избранных меченосцов и крeпких во оружии и свeтлы тeлесы и красны образом и возрастом излишьствующих. Мнози же и инии, начальствующим послeдствующе, в неволю порабощающе, с кого мощно и написание служивое силою и муками емлюще. Во время же великого глада сего озрeвшеся вси, яко немощно питати многую челядь, и начашя рабов своих на волю отпущати; инии убо истинно, инии же лицемeрством. Истинствующеи убо с написанием и з заутвержением руки своея, лицемeрницы же не тако, но токмо из дому изгонит; и аще к кому прибeгнет, той злe продаваем бываше и мног снос и убытки платяху; инии же ради воровства нигдe не приемлеми бываху; инии же от неразумиа и безремества2 погибаху; инии же, срама ради, скончевахуся бeднe за отечества ради. Мнози же и того злeе сотворишя имущеи чeм препитати на много время домашних своих, но восхотeвше много богатства собрати, и того ради челядь свою отпущающе; и не токмо челядь, но и род и ближних своих не пощадeшя; и гладом скончевающихся туне презрeшя. Бяше же и се зло и лукаво во многих: лeто убо все тружаются, в зиму же не имeют гдe и главы подклонити; и паки в лeто в дeлeх злe стражут у господей своих. В сицевых же озлоблениих велико зло сотворися во всяких мeстeх, их же нeсть возможно исписати. Домы же великих боляр злe от царя Бориса распуженых3 и вси раби распущены бышя, заповeдь же о них вездe положена бысть, еже не приимати тeх опальных боляр слуг никому же. Инии же сами поминающе благодeяние господей своих и в негодовании на царя пребывающе, но времени ждуще, злe распыхахуся; инии же от глада злe скончевахуся; инии же ремеством кормящеся, овии же от родитель своих питахуся. А иже на конех обыкше и к воинскому дeлу искусни, сии к великому грeху уклоняхуся; во грады бо вышереченныя украиныя отхождаху. И, аще и не вкупe, но болe двадесяти тысящь сицевых воров обрeтшеся по мнозe времени во осадe в сидeнии в Колугe и в Тулe, кромe тамошних собравшихся старых воров.

Царь же Борис, хотя ползу сотворити питаемым от царьских его сокровищ, дабы на время оскудити нeких, инeх же бы препитати бeдных, и чрез заповeди святых отец и великих благочестивых царей и великих князей Греческиа законы содержащих и в церковных предании оскудив много во всей Росии, но таковаго ради времени не бы ему в грeх вменилося, аще бы впредь написал исправити таковаа. И се же паки неразсудно содeя, подаемую убо пшеницу от царьских житниц в приношение бескровныя жертвы всeх благих подателю, повелe вмeсто ея рож давати на приношение Богу. Но аще и не по повелeнию его, но на грeх велик житодавцы простершеся, худу бо зeло и гнилу рож даяху. Инeм же в селeх далече от царствующаго града повелeваху имати, но и то все по велицей мздe дающе и многу скорбь на пути приемлюще, и безо мзды царьских жалований никако же никому немощно восприати. Да кто о сем не почюдится? Не гордости ли се исполнено и небрежениа о Бозe? Сами убо мы вси не токмо пшеницу изъeдаем на трапезах наших, но много злата и сребра в чревеса нашя проходит от воздуха и от земли и от вод в брашнeх; дающему же пищу всякой плоти приносим гнилаа, яко же при Каинe бысть. Погордe же царь Борис в своей земли сына и дщерь свою браку совокупити, но их же языков любляше, к сим и о сватовствe посла; и от Датскиа земли государича привед, хотя дщерь свою дати зань. Но Всесильный смертию пресeче гордых смысл. Тако же и сыну невeсту изволи от Татарских царьств привести ис Хвалис. И тамо мнози от правовeрных злe погибошя от Кумык и от Черкас Горских в проходeх нужных возлe моря Хвалицкаго. И то не збысть же ся. Се же мысляше, да от востока сущих невeстою от запада же зятем примирит к себe и царьство свое укрeпит и изшедших от чресл его на престолe своем утвердит, окольним же противником страшну быти. Творимо же се бысть во время великого того глада. Но ничто же о всемирном гладe разсудив, яко на толико время простреся, и ких ради грeх наказание сицево от Содeтеля всeх бысть. Но промышляше от прочих сосeдствующих ему страшну и славну быти, еже и бысть. От Персиды бо Кизыльбашской шах велики и многоцeнны дары присла и мeсто мнeе престола царска, но от злата чиста изваанно и драгим камением многим многоцeнным украшено; и таково и прежним государьствующим в Росии не бысть почествование оттуду. От Нeмец же без образа к зрeнию их смыслов немощно представити, каковыми вещьми почитаху его. Славя же ся в мирe сем царь Борис, и поставляет царя в Касимовe; и по смерти его возгордeся той бусурман, не восхотe поклонятися восприемником того престола. Ят же бысть первоначальствующий в князeх нагайских Урус Астороханскими вои; той же лукавствуя и обeщеваася служити ему. Царь же Борис, хотя славою своею, а не яростию в предъидущаа времена укрeпити того врага, и повелe во вся царьскаа сокровища водити его и показовати вся, им же царие Росийстии величаются. И еже что годно ему, то все невозбранно взимаше. Но во время ни во что же таково величание бысть. Егда же время прииде, и тогда вси таковии врази совeсть сердца своего усты объявиша; и какова зависть сердца их распалающиася, познана бысть.

Оскверни же царь Борис неправедным прибытком вся дани своя, корчемницы бо пианству и душегубству и блудужелателие во всeх градeх в прекуп высок воздвигше цeну кабаков. И инeх откупов чрез мeру много бысть, да тeм милостыню творит и церкви строит; и смeсив клятву з благословением, и одолe злоба благочестию. И таковых ради всeх дeл, иже сотвори Борис, в ненависть бывает всему миру.

Но отай4 уже и вси поношаху его ради крови неповинных и разграблении имeниа и нововводимых дeл.

Ереси же Арменстeй и Латынстeй послeдствующим добр потаковник бысть, и зeло от него таковии любими быша; и старии мужи брады своя постризаху, в юноши премeняхуся. Над всeми же сими во обьядение и в пианство велико и в блуд впадохом, и в лихвы и в неправды и во вся злаа дeла. За вся же сиа злаа и лукаваа нашя дeла егда гладом наказа нас Господь, мы же не токмо еже к Нему обратитися, но и, злeйши гордостию возвышающеся, в горшаа и злeйшаа впадохом, и не токмо простии, но и чин священьствующих. Многа же и ина злаа, еже в нас содeяся, их же немощно исписати и изглаголати продолжениа ради немощных слуха к забытию.

И егда рекохом мир и утвержение о управлении Бориса, тогда внезапу «прииде на нас всегубительство» по апостола гласу. Не попусти убо Содержай словом никого же от тeх, их же стрегийся царь Борис. И не въста никто на него от вельмож, их же роды погуби, ни от царей странских. Но кого попусти? Смeху достойно сказание, плача же велика дeло бысть.



Оглавление

Меню раздела

Богослужения

2 мая 2024 г. (19 апреля ст. ст.)

Частые вопросы

Интересные факты

Для святой воды и масел

Стекло, несмотря на свою хрупкость, один из наиболее долговечных материалов. Археологи знают об этом как никто другой — ведь в процессе полевых работ им доводится доставать из земли немало стеклянных находок, которые, невзирая на свой почтенный возраст, полностью сохранили функциональность.