О СТРЕЛЬБАХ ПО ГРАДУ НОЯБРЯ В 8 ДЕНЬ
Того же мeсяца в 8 день на праздник собора святаго архистратига Михаила день той пребысть плача и сeтованиа, яко уже преиде 30 дней и 30 нощей и беспрестанно со всeх стран из-за всeх туров изо штидесят трех пищалей биюще по граду и из верховых. В той же день иде в церковь святыа Троица клирик Корнилей, и внезапу прилетe ядро пушечное и оторва ему правую ногу по колeно, и внесошя его в паперть. И по божественей литоргии причастися животворящих Таин Христовых и глаголаше архимариту: «Се, отче, Господь Бог архистратигом своим Михаилом отомстит кровь православных христиан». И сиа рек, старец Корнилей преставися. Да того же дни убило ис пушки старицу: оторвало руку правую и с плечем. Воеводы же и вси осадные люди во градe, избравше старцов добрых и воинских людей, которым ити на выласку и на подкопные рвы, и разрядивше войско и учредишя по чину. В Михайлов же день архистратига поющым вечерню, и вси сущии во обители людие с воплем и рыданием и в перси биеньми просяще милости у Всещедраго Бога, и руцe воздвижуще горe и на небо взирающе и вопиюще: «Господи, спаси ны погибающих, скоро предвари и избави нас от погибели сея имени твоего ради святаго. И не предай же достояниа твоего в руцe скверным сим кровопийцам!» Врази же Святыя Троица дeлом своим коварствено промышляюще о градоемствe и беспрестанно стрeляюще изо многих пушек и пищалей. Во время же псалмопeниа внезапу ядро удари в большой колокол, и сплыв в олтарное окно Святыя Троица, и проби в Дeисусe у образа архистратига Михайла дску подлe праваго крыла; и ударися то ядро по столпу сколзь от лeвого крылоса и сплы в стeну, отшибесе в насвeщник пред образом Святыя Живоначальныя Троица и наязви свeщник, и отразися в лeвой крылос и развалися. В той же час иное ядро прорази желeзныя двери с полуденныя страны у церкви Живоначалныя Троица и проби дску мeстнаго образа великаго чюдотворца Николы выше лeвого плеча подлe вeнца; за иконою же ядро не объявися. Тогда убо в церкви Святыя Троица нападе страх велик на вся предстоящаа люди, и вси колеблющеся. И полиан бысть мост церковной слезами, и пeнию медлящу от множества плача. И воздeюще руцe свои горe к Пребезначальнeй Троицe и ко Пречистей Богородици и великим чюдотворцом Сергию и Никону и молящеся о помощи и заступлении от врагов. Во время же стихeр пeниа архимарит Иасаф в велицей печали сeтуя и сведен бысть в забытие мало, и се видит великого архистратига Михаила; лице же его, яко свeт сиаше и в руку своего имeяше скипетр и глаголаше ко сопротивным: «О врази Лютори! Се вашя, беззаконницы, дерзость и до моего образа доиде. Всесильный же Бог воздаст вам вскорe отмщение». И сиа рек, святый невидим бысть. Архимарит же повeда се видeние всей братии. И облекошяся во священныя ризы и пeшя молебны Всесилному Богу и архистратигу Михаилу. На Терентиевской же рощи бe у них пищаль люта зeло, зовома Трещера. Воеводы же повелeшя стрeляти на Терентиевскую гору по Литовскому наряду из башни водяных ворот. Ударишя по большой их пищали по Трещерe и разбишя у неа зелейник1. Тако же и от святых ворот с Красныя башни ударишя по той же пищали и разбишя у нея устие. И видeшя с Троицкого града сущии людие, благодаришя Бога, яко разруши злый той сосуд. Архимариту же Иасафу келейное правило правящу и взирающу на образ Пресвятыя Богородица и со слезами прося помощи и заступлениа, и воздрема и видит в келию вшедшя преподобнаго отца нашего Сергиа и глаголюща: «Востани, не скорби, но в радости молитвы приноси, предстоит бо и молится Богу о обители и о вас Святая Пречистая Богородица и Приснодeвая Мариа со аггельскими лики и со всeми святыми». Паки же и иныя старцы повeдали различнаа знамениа: священноинок Генадей, и священноинок Гурей, и священноинок Кипреан, и иные мнози черноризцы и миряне, яко видeшя Святаго Сергиа чюдотворца, ходяща по монастырю и будяща братию, глаголюща сице: «Идeте, иноцы, немедлено во святую церковь и обрящете благодать». И потом видeшя вшедшя в церковь Святыя Троица Серапиона, архиепископа Новгородскаго, во святительстей одежи и во святем олтари пред образом святыя Богородица ставша. И обратився к нему святый чюдотворец Сергий, рече: «Отче Серапионе, почто умедлил еси принести моление ко Всесильному Богу и Пречистей Богородицe?» Святый же архиепископ Серапион, воздeв свои руцe, и возопи: «О Всепeтаа Мати, Рождьшиа всeх святых святeйшее Слово! Нынeшнее приношение приемши, от всякия напасти избави всeх и грядущаа изми мукы, вопиющаа: аллилуиа!» И абие начяшя благовeстити к заутреннему пeнию. Старцы же, сиа видeвше, и повeдашя архимариту и воеводам.
Сиа же старцы вси отидоша к Богу еще во осад тогда бывший. Принесе же ми о сем писание диакон Маркел ризничей. Аз же, исправив сие, повелeх написати.
29 марта 2024 г. (16 марта ст. ст.)
Стекло, несмотря на свою хрупкость, один из наиболее долговечных материалов. Археологи знают об этом как никто другой — ведь в процессе полевых работ им доводится доставать из земли немало стеклянных находок, которые, невзирая на свой почтенный возраст, полностью сохранили функциональность.
Разработка сайта - компания Омнивеб
© 2000-2024 Свято-Троицкая Сергиева Лавра